W szkole Maryi z Nazaretu (16)

Miejsce należne Maryi w życiu duchowym

Po uświadomieniu sobie w minionych piętnastu odcinkach, jakie miejsce Najświętsza Bogurodzica Dziewica Maryja winna zajmować w życiu duchowym według Pisma Świętego, a także po zapoznaniu się z formami pobożności maryjnej występującymi poprzez wieki i po dokonaniu diagnozy dotyczącej sytuacji kultu maryjnego w naszych czasach, podejmijmy próbę zaproponowania duchowości maryjnej, która – zgodnie z wytycznymi Urzędu Nauczycielskiego – odpowiadałaby wymaganiom współczesnego człowieka.

Czynimy to nie bez lęków i zdajemy sobie sprawę, że nasza refleksja nie musi być jedynie słuszną. Podejmujemy ją jednak w duchu pokory i inspirując się wytycznymi Urzędu Nauczycielskiego i zdobyczami współczesnej mariologii, chcemy wydobyć na światło dzienne przynajmniej najistotniejsze sprawy, którymi wydają się być: utożsamianie się z Maryją i problemy naszych czasów (jak nurt antropologiczny w teologii, opcja preferencjalna na rzecz ubogich tak bardzo ożywiona przez papieża Franciszka, promocja kobiety, odnowa maryjności życia konsekrowanego, miejsce Maryi w duchowości kapłańskiej, a nadto u nas w Polsce wyzwanie do przechodzenia w pobożności maryjnej od niedojrzałych postaw dziecięcych do bardziej wymagających i zobowiązujących postaw synowskich.

Następnie przeanalizujemy jeszcze dwa bardzo ważne zagadnienia tj.: organiczne włączenie duchowości maryjnej w jedyną duchowość chrześcijańską, przeżywanie relacji z Maryją przede wszystkim w liturgii.

W końcu postaramy się także przedstawić obecność Maryi w duchowej drodze chrześcijanina (tj. podczas inicjacji chrześcijańskiej, w czasie dojrzałości duchowej i zjednoczenia mistycznego).

Zacznijmy więc od kwestii: Utożsamianie się z Maryją i problemy naszych czasów.

Adhortacja Marialis cultus daje nam tutaj wskazania, których nie wolno zlekceważyć. Paweł VI pisze m.in.: „Pragniemy zauważyć, że ludzie naszej epoki – podobnie jak i epok minionych – winni także swoje poznanie rzeczywistości konfrontować ze słowem Bożym, a w szczególności – jeśli chodzi o nasz przedmiot – swoje antropologiczne zapatrywania oraz wyłaniające się z nich zagadnienia, porównywać z taką postacią Najświętszej Maryi Panny, jaką przedstawia Ewangelia” (MC 37).

Aby więc dokonać odnowy naszych duchowych związków z Dziewicą Maryją w taki sposób, by – jak mówi Paweł VI – „mogła być Ona uważana za wzór tego, czego oczekują ludzie naszych czasów” (MC 37) potrzeba wyjść od dzisiejszej kultury, od problemów współczesnego świata i dokonać ich oceny w świetle orędzia ewangelicznego. Dzieła tego winny dokonać poszczególne Kościoły lokalne, wypracowując równocześnie najbardziej adekwatne do ich kontekstu przejawy pobożności maryjnej. W następnych odcinkach zaoferujemy niektóre bardziej powszechne propozycje, które mogą mieć oddźwięk ogólnoeklezjalny.

o. Szczepan T. Praśkiewicz OCD


casibomsahabetbetturkey girişholiganbetholiganbet girişbets10 girişcasibomcasibommatbet girişcasibom güncel girişcasibom girişcasibom güncel girişcasibom yeni girişjojobetonwinjojobetmatbet girişonwinonwin giriş