
2/13
Rzeczypospolita na początku XVIII wieku
Po potopach szwedzkim i moskiewskim, które w latach sześćdziesiątych XVII w. stanowiły wielki wstrząs dla Rzeczypospolitej, musiała ona stawić czoła potędze tureckiej, która zagroziła suwerenności polskiego państwa i doprowadziła do czasowej utraty Podola. Odniesione przez hetmana Jana Sobieskiego zwycięstwo pod Chocimiem (11 XI 1673 r.) powstrzymało nawałę turecką i zapewniło Rzeczypospolitej na kilkanaście lat spokój i możliwość odbudowy gospodarczej. Po abdykacji króla Jana Kazimierza i burzliwym krótkim panowaniu Michała Korybuta Wiśniowieckiego nastąpiły rządy Jana III Sobieskiego, który doprowadził do wielkiej wiktorii nad Turkami pod Wiedniem 12 września 1683 r. Jednak ani wspomniani poprzednicy na tronie, ani Sobieski nie zdołali przeprowadzić koniecznych reform w Rzeczypospolitej, usprawnienia działania sejmu i sejmików, ograniczenia liberum veto, przekształcenia państwa obojga narodów w państwo polsko-litewsko-ukraińskie, powołania głównego organu władzy wykonawczej, zwiększenia dochodów skarbu przez wprowadzenie stałych podatków i stabilnego systemu wojskowego (dużej armii, gwarantującej bezpieczeństwo granicom Rzeczypospolitej). Wiedeński triumf był ostatnim zwycięstwem Rzeczypospolitej, zmarnowanym w dużej mierze przez Jana III Sobieskiego wskutek nieudolnej polityki zagranicznej, niepowodzeń militarnych w Mołdawii oraz wewnętrznych konfliktów w Koronie i na Litwie, które nieomal doprowadziły do wojny domowej.
W takim stanie państwa, po śmierci Sobieskiego, został wybrany na króla elektor saski Fryderyk August z dynastii Wettynów, który jako August II Mocny panował w Polsce latach 1697-1706 i 1709-1733. Z unią polsko-saską wiązano spore nadzieje na wzmocnienie Rzeczypospolitej, odzyskanie utraconych terytoriów, a nawet przyłączenie Śląska i rozwój gospodarczy. August II przeszedł na katolicyzm co zjednało mu przychylność szlachty i wielu magnatów. Dobrze zapowiadające się panowanie Wettyna na tronie polskim doprowadziło wkrótce Rzeczypospolitą do wielkiego upadku, wręcz katastrofy, spowodowanej jego nazbyt ambitnymi planami dynastycznymi. August II wplątał ją w długotrwałą wojnę północną przeciw Szwecji (1700-1721), której skutkiem były wielkie zniszczenia i grabieże dokonywane na terytorium Korony i Litwy przez wojska szwedzkie Karola XII, rosyjskie Piotra I Wielkiego oraz saskie, a także nieopłacane oddziały polskie. Wkroczenie Karola XII do Rzeczypospolitej spowodowało podział wśród magnaterii i szlachty oraz zawiązanie zwalczających się dwóch konfederacji warszawskiej i sandomierskiej. Pierwsza z nich, powstała pod protektoratem króla szwedzkiego, wybrała na króla Stanisława Leszczyńskiego (1704), zaś druga trwała przy Auguście II. Ten po zajęciu Saksonii przez wojska Karola XII zrzekł się korony polskiej w 1706 r. Trzy lata później po klęsce Szwedów pod Połtawą, odniesionym przez Piotra I, Wettyn wrócił na tron i usunął Leszczyńskiego z Polski. Następnie podjął on próbę wzmocnienia swojej władzy w Rzeczypospolitej przy pomocy saskiej armii, co doprowadziło do zawiązania konfederacji tarnogrodzkiej i wojny szlachty z saskimi wojskami. Do kompromisu doszło w 1717 r. na tzw. sejmie niemym przy udziale Rosji, która od tej pory mieszała się w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej. Sasi musieli wycofać się z Polski, uregulowano też sprawy wzajemnych relacji Saksonii z Rzeczypospolitą oraz wprowadzono ograniczone reformy skarbowo-wojskowe. Zniszczenia wojenne i wieloletnie epidemie spowodowały nieomal całkowity upadek państwa. Społeczeństwo było wyczerpane wojnami, pogrążone w marazmie i kryzysie moralnym, a prywata zdominowała życie publiczne. Po wojnie północnej Rzeczypospolita stała się areną bezwzględnych zmagań dwóch koterii magnackich Czartoryskich z Potockimi i coraz bardziej traciła swoją suwerenność, stając się przedmiotem rozgrywek międzynarodowych Rosji, Austrii i Prus. W tej trudnej sytuacji pewną duchową nadzieję na lepszą przyszłość budziła koronacja Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej koronami papieskimi od Klemensa XI, dokonana 8 września 1717 r.
Kraków w drugiej połowie XVII i w pierwszych dekadach XVIII wieku
W epoce nowożytnej stołeczność Krakowa ulegała stopniowej degradacji, szczególnie od przełomu XVI i XVII w., gdy w Warszawie na stałe już rezydowali królowie, zaś sejmy po unii lubelskiej 1569 r. obradowały w Warszawie. Tylko sejmy koronacyjne i wyjątkowo zwyczajne były zwoływane do Krakowa. W katedrze na Wawelu koronowano królów i tu ich grzebano, ale elekcje władców odbywały się już pod Warszawą. Na Zamku Wawelskim, który zachował charakter głównej siedziby królewskiej, znajdowały się Archiwum Koronne i Skarbiec Koronny, w którym przechowywano insygnia koronacyjne. W XVII w. królowie rzadko przybywali do Krakowa, jednakże nie było żadnego formalnego aktu przeniesienia stolicy do Warszawy. Kraków wraz z Kazimierzem, Kleparzem i przedmieściami stanowił do połowy XVII stulecia największy ośrodek miejski (poza Gdańskiem) i kościelny oraz szkolny i kulturalny w Rzeczypospolitej. W dobie największej prosperity mieszkało w nim ok. 37 tys. osób, w tym ok. 2 tys. duchownych (diecezjalnych, zakonników i zakonnic). Na terenie krakowskiego trójmiasta z przedmieściami istniało wówczas 10 parafii, 20 klasztorów męskich i 12 żeńskich, a także Uniwersytet Krakowski, Collegium Nowodworskie i kolegium jezuickie. W Krakowie bł. Zofia Czeska założyła nowatorską szkołę dla dziewcząt (1627) i Zgromadzenie SS. Prezentek (zatwierdzone w 1658), zajmujące się ich edukacją. Długi okres rozwoju i stabilizacji gospodarczej miasta został przerwany przez tragiczne w skutkach epidemię dżumy w latach 1651-1652 oraz dwuletnią okupację szwedzką w czasie „potopu” (1655-1657). Sama tylko epidemia pochłonęła w Krakowie i jego okolicach ok. 30 tys. osób, zaś okupanci splądrowali królewski zamek, katedrę i kościoły (kilka uległo zniszczeniu), a na miasto nałożyli ogromną kontrybucję. Po potopie Kraków dźwignął się nieco pod względem gospodarczym i ludnościowym. Odbudowano zniszczone świątynie, a nawet wzniesiono nowe (wraz z klasztorami) dla sprowadzonych do Krakowa reformatów, misjonarzy, kapucynów, pijarów i wizytek.
Beatyfikacja Jana z Kęt w 1680 r. (kanonizowany w 1767 r.) przyczyniła się do wybudowania nowego, niezwykle okazałego kościoła św. Anny, według projektu Tylmana z Gameren z funduszy Uniwersytetu. Katastrofalne skutki dla krakowskiej aglomeracji przyniosła wojna północna (1700-1721), w którą August II Mocny wplątał Rzeczypospolitą. Kraków był czterokrotnie okupowany, ograbiany i niszczony przez wojska szwedzkie Karola XII w latach 1702 (spłonął wtedy zamek), 1704, 1705, 1709. Czasowo stacjonujące w nim wojska saskie, polskie i rosyjskie dopełniły miary spustoszenia. Na to wszystko nałożyła się jeszcze epidemia, zapewne tyfusu, która w latach 1707-1710 wyludniła Kraków (zmarło ponad 7 tys. mieszkańców). Po wojnie krakowskie trójmiasto z przedmieściami przy odbudowie zniszczeń mogło liczyć na poważniejsze wsparcie i opiekę ze strony biskupów krakowskich: Kazimierza Łubieńskiego, Konstantego Szaniawskiego, Jana A. Lipskiego i Andrzeja Załuskiego oraz niektórych magnatów. August II i jego następca August III nie byli zainteresowani Krakowem, do którego tylko okazjonalnie przybywali. Ostatnie królewskie koronacje w katedrze na Wawelu Augusta III i jego żony Józefy Marii odbyły się 17 I 1734 r. Dwa dni wcześniej uroczyście pochowano w tej katedrze Jana III Sobieskiego i jego żonę Marię Kazimierę oraz Augusta II Mocnego. Były to ostatnie królewskie pogrzeby na Wawelu. [4] W takiej sytuacji nastąpiła fundacja kościoła i klasztoru Karmelitanek Bosych na krakowskim przedmieściu Wesoła w sąsiedztwie pierwszego klasztoru Karmelitów Bosych w Polsce. Dokonał jej kanclerz wielki koronny Jan Szembek wraz z żoną Ewą z Leszczyńskich. Z ich funduszów zostały wzniesione w latach 1717-1730, na gruntach darowanych przez hetmana wielkiego litewskiego Ludwika Pocieja, klasztor i kościół pw. Św. Teresy i św. Jana od Krzyża. Cztery Karmelitanki Bose z klasztoru św. Marcina w Krakowie 26 lipca 1725 r. uroczyście rozpoczęły życie w klasztorze na Wesołej, zaś kościół został konsekrowany 15 kwietnia 1730 r. przez biskupa warmińskiego Krzysztofa Jana Szembeka.