Teologia mistyczna Teresy od Jezusa

Poznanie ciemne. "Teologia mistyczna" Teresy od Jezusa nosi na sobie znamiona nocy ciemnej, bo nie może być inaczej. Boża prawda dla naturalnych możliwości rozumu pozostaje zawsze ciemna. W piątym mieszkaniu Twierdzy wewnętrznej opisuje doświadczenie zrozumienia, czym jest grzech:

Zakończenie



  • Mistyka jest owocem doświadczenia w człowieku żywej obecności Boga działającego poprzez Chrystusa mocą Ducha Świętego. “Teologia mistyczna” jest mądrością miłości, znajomością zbawczego Misterium Chrystusa nabytego na drodze doświadczenia. W związku z tym wiedza Teresy stanowi nasze dziedzictwo i bogactwo. Nie jest istotne to, że nie wszyscy są mistykami. Życiem duchowym i mistycznym rządzą te same prawa: jego podstawa jest ta sama i cel jest ten sam. Ci sami są protagoniści, tj. Bóg i człowiek. Oznacza to, że doświadczenie Teresy może stanowić niejako lustro dla naszego życia duchowego.
  • Doświadczenie Teresy pokazuje, że “teologia mistyczna” jest Bożym darem, stanowiącym niewyrażalne wprost bogactwo dla wierzącego, który ją otrzymuje. Jest to wiedza innego rodzaju niż poznana z lektury dzieł duchowych, jakkolwiek nie wykracza nigdy poza sferę i obręb wiary. Teresa w pewnym miejscu powie, że różnica jest taka jak pomiędzy malowidłem a rzeczywistością. Chociaż malowidło przedstawia rzeczywistość. Teresa, dzieląc się własnym doświadczeniem, prowadzi nas ku pełni uczestnictwa i poznania Chrystusowego Misterium.
  • Doświadczenie Teresy utwierdza nas w przekonaniu, że wszyscy potrzebujemy pewnego doświadczenia Boga, który po to się objawił, by być Bogiem z nami i zaprosić nas do przyjaźni z sobą. Poucza nas jednocześnie, że w doświadczeniu duchowym nie to jest najważniejsze, co się odczuwa, ale co się wynosi, co się rozumie i jak to owocuje w życiu.
  • Na koniec trzeba zauważyć, iż nie jest przypadkiem, że Bóg dał nam tak wielkich mistyków, a poprzez nich przybliżył nam tajemnicę swojej łaski. Wielu czytelników dzieł św. Teresy doszło do przekonania, że w jej pismach “czuć rękę Ducha Świętego”. Wziąwszy to wszystko pod uwagę, nie pozostaje nic innego jak wybrać Teresę na mistrzynię własnego życia duchowego.

Materiały z III Karmelitańskiego Tygodnia Duchowości: Święta Teresa od Jezusa mistrzynią życia duchowego. Kraków 2000.